التالي

الحسين يجمعنا - زيارة الأربعين

7 المشاهدات· 23/05/22
مركز القمر للإعلام الرقمي
1

الحسين يجمعنا - الأربعين

The Day of Arbaeen

في شهرِ صفرِ من كلِّ عامٍ يبدأُ الملايينَ من الناسِ ومن مختلفِ بلدانِ العالمِ بالتوجهِ إلى العراقِ ومن ثَمَّ إلى كربلاءَ مشيًا على الأقدامِ؛ لزيارةِ قبرِ الحسين بن علي ع في العشرينِ من صفرِ، حيث تقطعُ هذهِ الجماهير مئاتِ الكيلو مترات،

In each Safar month of the Hijri calendar every year, millions of people from around the world visit Iraq and head to Karbala walking on foot to visit the holy shrine of Imam Hussain bin Ali (Peace Be Upon Him) on the 20th of Safar of the Islamic calendar. Those pilgrims walk hundreds of Kilometers on foot.   

العجيبُ في الأمرِ، نكادُ نجدُ في هذهِ المسيرةِ سبعينَ جنسيةً من مختلفِ دولِ العالمِ، ومن مختلفِ الدياناتِ فنصادفُ فيها المسيحيَّ والصابئيَّ وغيرَهم والمسلمينَ عامةً لإحياءِ هذهِ المناسبةِ،  ما السرُّ فيها وكيف بدأتْ؟

What extraordinary about this congregation is we can see almost 70 different nationality from all over the world. People of different religions; we might meet Christians, Sabeans, and Muslims from different sects. All these people have gathers to commemorate this occasion. What is its secret? And how did it start?


بعدَ مرورِ أربعينَ يومًا من استشهادِ الإمامِ الحسين ع في العاشرِ من محرم سنة 61 للهجرةِ رجعَ عيالُ الحسينِ إلى كربلاءَ لتجديدِ الحزنِ في زيارةِ قبورِ الحسينِ وأصحابِه الذينَ قُتِلوا معهُ دفاعًا عن الحقِ والحريةِ، ومن هُنا بدأتْ زيارةُ الأربعينِ وأصبحتْ الذكرى التي تجمعُ الناسَ في كلِّ عامٍ قاطعينَ تلكَ المسافاتِ الشاسعةِ، لإحياءِ هذهِ المناسبةِ حُبًا بالحسينِ ع , مستلهمينَ من كلماتِ العقيلةِ زينب (ع) في مجلسِ يزيد : ( فَكِد كَيدَكَ واسعَ سَعيَكَ وناصِب جَهدَكَ فواللهِ لا تمحُو ذكرنا، ولا تُميتُ وَحيَنا، ولا تُدرِكُ أمَدَنا..) . 

After forty days of the martyrdom of Imam Hussain (PBUH) on October 10th 680 (10th of Muharram in the year 61 AH of the Islamic calendar), Imam Hussain’s dependents came back to Karbala to renew sorrow in visiting the graves of Imam Hussein and his companions who were killed with him in defense of truth and freedom. Hence, the congregation of Arbaeen became the anniversary that brings people together every year, crossing these vast distances, to commemorate this occasion for the love of Imam Hussain. And who are inspired by the words of Aqeela Zainab (PBUH) in the Council of Yazid: “Then you may lay whatever traps you have, and take thou whatever steps you desire, and endeavor as much as you want. By Allah! You shall never be able to wipe out our remembrance nor oust our inspiration from the midst, nor will you be able to wipe off the disgrace of this episode”. [1]


فهذه الكلماتُ كانَ لها الأثرُ الكبيرُ في إحياءِ الضمائرِ التي لم تُحرِّكها مفاسدُ الحكمِ والظلمِ التي أتى بها يزيدُ ليُحاولَ بذلكَ محوَ ذكرِ سلالة الرسولِ محمدٍ ص. إننا نستخلصُ من كلماتِ العقيلةِ ونهضةِ الحسينِ (ع)  كيفَ نقفُ بوجهِ الظلمِ والفسادِ وكيف نحاربُ من أجلِ الحقِّ والحريةِ والمعتقد، وكيف نحوِّلُ تلكَ الهزيمةِ التي يريدُ الطغاةُ أنْ يُلحقوها بشعوبنا إلى نصرٍ كما فعلَ عليه السلام. 


These words have had a great impact in the revival of consciences that have not been driven by the evil of governance and injustice brought by Yazid to try to erase the mention of the descendants of the Prophet Muhammad (PBUH). We can understand from the words of Aqeela Zainab (PBUH) and the revolution of Imam Hussein (PBUH) how to stand in the face of injustice and corruption and how to fight for right, freedom and belief, and how to turn that defeat, which tyrants want to inflict on our peoples, to victory as Imam Hussain (PBUH) did.


فأصبحت تضحياتُهُ إلهامًا لكلِّ مظلومٍ، ولم تفارقْ قضيتُه مدوناتِ عباقرةِ الفكرِ فها هو الزعيم الهندي مهاتما غاندي في مقولتهِ الشهيرةِ يقولُ: (( تعلمتُ من الحسينِ كيفَ أكونُ مظلومًا فأنتصر)) 

Imam Hussain’s sacrifice became an inspiration to every oppressed and it even inspired highly intellectual people such as Mahatma Ghndi in his well-known quote: “I learnt from Hussain how to be oppressed yet victorious". 

. وقد جُسدت هذه المعاني على مرِّ الدهورِ فلم يغفلْ التاريخُ عن ذكرِ أبشعِ أنواعِ الظلمِ التي مارسها الطغاةُ ضدّ المسلمينَ في مختلفِ العصور, وتعرضهِم لقبرِ الحسين (ع) بهدمهِ وسرقتهِ  ابتداءً من عصرِ الخليفةِ العباسي هارون الرشيد عام (١٩٣هـ) , حتى فاجعةِ آل سعود عام (١٢١٦هـ - ١٨٠١م).

These meanings were embodied throughout the ages. History did not forget to mention the most heinous injustices perpetrated by the tyrants against Muslims in different ages, and their assault to the shrine of Imam Hussein (PBUH) by demolition and theft from beginning from the era of the Abbasid Caliph Harun al-Rashid in (193 AH), to the catastrophe of al-Saud (1216 AH - 1801 CE). 


 ولم يُستثنَ من ذلك العصرُ الحديثُ في زمنِ الطاغيةِ صدام سنة 1977 ومنعُهُ زيارةِ الأربعينٍ حتى اعتدائه على المرقدِ المقدسِ، ولازالتْ سلالةُ تلكَ الفئةِ الباغيةِ التي قتلتْ الحسين تبثُّ سمومَها بين الحينِ والآخر. " يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ" لتبقى قضية

#الحسين_يجمعنا
#مشاية_الأربعين
#مركز_القمر_للإعلام_الرقمي

أظهر المزيد

 0 تعليقات sort   ترتيب حسب


التالي